Google Zakupy jeszcze w tym roku za darmo - Ateneo

Google Zakupy jeszcze w tym roku za darmo

Z artykułu dowiesz się:

Szykuje się duża zmiana dla właścicieli sklepów internetowych, można powiedzieć, że to będzie prawdziwy Game Changer dla SEOwców, którzy skupiają się pozyskiwaniu ruchu z wyników organicznych Google (tzw. bezpłatnych).

Chodzi o to, że wyświetlanie produktów w zakładce zakupów będzie występowało również w opcji bezpłatnej. Wedle zapowiedzi Google dostęp do bezpłatnych zakupów Google na terenie UE uzyskamy jeszcze przed końcem 2020 roku, ostatnie doniesienia sugerują połowę października 2020.

W tym artykule pokażemy Wam czym różnią się płatne Google Zakupy od bezpłatnych i jak wdrożyć tą usługę!

Czym w ogóle są Płatne Zakupy Google?

Usługa Zakupów Google została wdrożona w polsce w 2013 roku - pozwala graficznie prezentować, a także porównywac produkty dostępne w asortymencie sklepów internetowych z poziomu wyszukiwarki Google.

Zamiast tradycyjnej reklamy tekstowej na zapytanie o dany produkt, typ, markę - otrzymujemy boxy reklamowe prezentujące zdjęcie produktu, cenę oraz nazwę sprzedawcy/sklepu. Dodatkowo może zawierać informacje o koszcie dostawy oraz ocenę produktu.

Ma to kilka zalet, sprawiających, że taka forma reklamy jest skuteczna w branży e-commerce/retail:

  • Klient ujrzy produkt zanim przejdzie do sklepu - a ponieważ płacimy tylko za kliknięcie, zmniejsza się szansa, że klient natrafi na produkt który go zupełnie nie interesuje.
  • Sklepy aktualizują dostępność produktów, cenę - zazwyczaj raz na 24h  - jest znacznie mniejsza szansa, że wyświetlany produkt jest niedostępny, w zupełnie innej cenie niż podana.
  • Można porównywac produkty ze wzgledu na wybrane kategorie / atrybuty w obrębie różnych sklepów z zakładce zakupów.

płatna reklama w Google

Przykład płatnej formy Google zakupy po wpisaniu słowa “sukienka czarna”

Do tej pory obecność w zakupach Google możliwa była jedynie dzięki płatnym reklamom produktowym, kierowanymi z poziomu Google Ads przez tzw. kampanie produktowe.

Szersze możliwości, bezpłatnie

Bezpłatne zakupy Gogole pojawiły się końcem kwietnia 2020 roku na terenie USA, teraz systematycznie poszerzany jest dostęp do tej darmowej usługi na kolejne kraje i rynki. To największa zmiana w zakupach Google od 8 lat. Warto dowiedzieć się co możesz zyskać dzięki Zakupy Google i na co zwrócić uwagę.

Dla rynku e-commerce w PL to szansa na poszerzenie zasięgu i bezpłatną promocję w wynikach organicznych Zakupów Google. Warto przygotować się do tego już teraz i zadbać o obecność witryny w bezpłatnym indeksie zakupowym.

Gdzie będą wyświetlać się produkty w zakupach Google bezpłatnie?

Produkty będą wyświetlać się w zakładce zakupy. Inne miejsca związane z wyszukiwaniami (główna strona wyników wyszukiwania,wyniki wyszukiwania youtube) zostaną zarezerwowane dla płatnych wyników.

Reklama produktów w Google
Przykładowy wynik po wpisaniu do zakupów Google frazy “koszula męska czarna”.

Jak dołączyć do bezpłatnych zakupów Google?

Jeśli posiadamy konto Google Merchants (używane wcześniej do przesyłania produktów jedynie dla płatnych reklam w zakupach) nasze produkty zostaną dołączone do bezpłatnego indeksu, jeśli nie należy aktywować taką możliwość w sekcji Rozwój→ Zarządzanie Programami.

google merchants

W sekcji diagnostyki otrzymamy dodatkowe informacje o aktywnych / odrzuconych produktach w ramach przestrzeni Google – podobnie jak w przypadku diagnostyki dla produktów dla reklam płatnych.

Jeśli wcześniej nie korzystaliśmy z reklam produktowych – konieczne jest założenie konta Google Merchants i przesłanie pliku produktowego (lub ręczne dodanie pojedynczych produktów, co nie jest najlepszym rozwiązaniem).

Większość sklepów i systemów e-commerce posiada darmowe lub płatne moduły eksportu produktów do zakupów Google, możemy również przygotować ręcznie plik arkusza kalkulacyjnego z wymaganymi danymi, aby wyświetlać produkty.

O czym warto pamiętać dołączając do Zakupów Google?

To kolejny darmowy kanał sprzedaży w obrębie ekosystemu Google. Dla każdego biznesu e-commerce – poszerzenie obecności w wynikach wyszukiwania to wartościowe źródło ruchu.

Sądzimy, że dzięki zasileniu większą ilością produktów sama zakładka Zakupy stanie się znacznie chętniej odwiedzana przez klientów.

Podobnie jak w przypadku płatnych reklam, istotne będzie zadbanie o jakość pliku produktowego – odpowiednie tytuły i opisy produktów, biorąc pod uwagę, że pojawi się tam szybko znaczna liczba konkurentów. Nie wiadomo dokładnie, które parametry przesłanych produktów będą uwzględniane, zapewne szybko po uruchomieniu bezpłatnych zakupów otrzymamy szersze analizy i porównania.

Warto zadbać również o odpowiednie otagowanie linków produktowych – w przypadku bezpłatnego ruchu z zakupów, nie będzie on do odróżnienia w Google Analytics, możemy natomiast dołączyć odpowiednie tagi/UTM (standardowo kampania/medium), aby uzyskać cenne informacje o ruchu i najlepiej konwertujących produktach.

Co Google zyska wprowadzając bezpłatne zakupy?

Może dziwić, skąd pomysł na bezpłatne Zakupy Google w dobie powszechnego dążenia do monetyzacji. Sądzimy, że jedną z przyczyn jest na pewno chęć dotrzymania kroku mocnemu konkurentowi jakim jest Amazon – (konkurencja niezbyt odczuwalna na Polskim rynku), poprzez dołączenie szerszego grona sprzedawców w obrębie ekosystemu Google.

Z drugiej strony, bezpłatna obecność w Zakupach Google, może zachęcić do skorzystania z płatnych reklam – szczególnie dla nowych klientów. Warto sprawdzić, które produkty najlepiej będą radzić sobie w bezpłatnych wynikach i spróbować zwiększyć ich ekspozycję za pomocą płatnych kampanii w Zakupach Google.

Z niecierpliwością czekamy jak otwarcie tej usługi wpłynie na działania związane z SEO.

Jeśli nie ma Cie jeszcze w Zakupach Google (płatnych lub bezpłatnych), a nie chciałbyś sam tego konfigurować – odezwij się do nas – chętnie przeprowadzimy Cię przez cały proces – od założenia konta po optymalizację.

wstecz