Co warto wiedzieć o Search Engine Optimization - Ateneo

Co warto wiedzieć o Search Engine Optimization

Codziennie powstają nowe blogi, portale i biznesy online, a co za tym idzie, coraz więcej stron walczy o widoczność w Internecie i dobre pozycje. Przy zdobywaniu widoczności z pomocą przychodzą: pozycjonowanie, marketing internetowy i media społecznościowe. Jeśli zastanawiasz się, co warto wiedzieć o SEO, zachęcamy do przeczytania artykułu, w którym wyjaśniamy, na czym to polega!

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Co to jest SEO?

SEO to akronim od angielskiego określenia Search Engine Optimization oznaczającego optymalizację strony pod wyszukiwarkę internetową. W domyśle jest to Google, ponieważ w Polsce ponad 98% użytkowników korzysta właśnie z tej wyszukiwarki. Niecałe 2% używa innych, takich jak Bing lub Yahoo (źródło: StatCounter Global Stats). Każda agencja SEO czy pozycjoner ma swoje sposoby optymalizacji, niektóre są powszechnie znane i stosowane, inne trzymane są w tajemnicy. Jednak cel jest jeden – zdobyć topowe pozycje na najważniejsze frazy.

Różnica między SEO a SEM

Pozycjonowanie strony pomaga zdobyć dobre pozycje w tzw. wynikach organicznych (naturalnych). Witryny internetowe mogą być wyświetlane również pod wynikami płatnymi (PPC – Pay Per Click). Natomiast SEM (Search Engine Marketing) jest ogółem działań marketingowych, czyli połączeniem SEO i PPC. 

wyniki płatne i bezpłatne w Google

SEO – czy warto?

Można wymienić wiele zalet pozycjonowania strony, takich jak: wzrost liczby odwiedzin, zwiększenie rozpoznawalności marki czy wzrost zysku. Jednak najlepiej pokazać na konkretnym przykładzie, dlaczego SEO jest istotne dla strony internetowej. Poniżej prezentujemy wykres utworzony za pomocą narzędzia Senuto. Przedstawia on widoczność domeny w czasie. Dolna linia oznacza liczbę fraz w Top 3, górna w Top 10. Trzeba jednak pamiętać, że pozycjonowanie jest procesem, a nie jednorazowym działaniem, dlatego efekty widoczne są dopiero po pewnym czasie. Żeby utrzymać dobre pozycje, strona ciągle powinna być optymalizowana. Natomiast jeśli zależy nam na natychmiastowym efekcie, wtedy najlepiej zainwestować w kampanie Google Ads.

Wykres widoczności domeny naszego klienta

Wykres widoczności dla domeny www.grupapsb.com.pl utworzony za pomocą narzędzia Senuto

SEO – zasady

Na czym polega pozycjonowanie stron? Jakie działania należy podjąć? Google przygotowało cały zbiór wskazówek dla webmasterów, których powinno się przestrzegać zarówno podczas tworzenia nowej strony internetowej, jak i w czasie wprowadzania zmian na stronach już istniejących. Działania pozycjonerskie zgodne z powyższymi wytycznymi określane są jako White Hat SEO. Natomiast istnieją również mniej etyczne sposoby działania, zabronione przez Google, określane jako Black Hat SEO. Wśród nich można wyróżnić na przykład ukrywanie treści, treści generowane automatycznie, keyword stuffing lub systemy wymiany linków. Jeśli nie wiesz, co znaczą te pojęcia, sprawdź nasz artykuł o podstawowych pojęciach w SEO

Elementy SEO

W uproszczeniu na SEO składają się działania z 3 dziedzin: content marketingu, link buildingu i technicznego SEO. Jednak tematy te są złożone i ciągle się rozwijają, dlatego tworzą się wąskie specjalizacje. 

Content marketing

Content marketing zajmuje się tworzeniem treści. Inny materiał tekstowy zostanie przygotowany na bloga, a inny na sklep internetowy. Pisanie pod SEO nie jest łatwym zadaniem, jednak dobry copywriter stworzy wartościową treść zawierającą słowa kluczowe, dopasowaną do grupy docelowej, a także zoptymalizowaną pod SEO. 

Techniczne SEO

Techniczne SEO to działania mające na celu optymalizację kodu i struktury strony. Tu możemy wyróżnić na przykład eliminowanie błędów w kodzie strony, tworzenie przyjaznych adresów URL, poprawne wykonanie przekierowania, wysoka użyteczność, szybkość ładowania strony, responsywność.

Link building

Link building to pozyskiwanie linków i budowanie profilu linkowego domeny. Liczba oraz jakość odnośników prowadzących do danej witryny jest wskazówką dla Google, że dana domena zawiera wartościowe treści. Linki można zdobyć na wiele sposobów, poprzez: portale ogłoszeniowe, wizytówki firmowe, artykuły sponsorowane, linki sponsorowane, w ramach tzw. szeptanki na forach i social mediach oraz naturalnie (zamieszczone przez użytkowników bez naszej ingerencji). Jednak nie każdy pozyskany link działa na korzyść strony, dlatego należy uważnie dobierać treść odnośnika oraz domenę odsyłającą. W niektórych wypadkach należy usunąć linki za pomocą Google Disavow Tool. Typy linków, z którymi możemy się spotkać:

  • URL: https://www.ateneo.pl/126,pozycjonowanie-seo.html
  • brand: Ateneo, Ateneo.pl
  • ZMA (Zero Match Anchor): odnośnik umieszczony na słowie: „kliknij tutaj”, „źródło”, „więcej” itp. 
  • mieszane/PMA (Partial Match Anchor): poprzez reklamy Google Ads
  • EMA (Exact Match Anchor): pozycjonowanie stron
  • linki graficzne – umieszczone na obrazku

seo vs pozycjonowanie

Pozyskiwanie lokalnych klientów, czyli Google My Business

Czy pozycjonowanie dotyczy tylko firm globalnych? Oczywiście, że nie. Jeśli prowadzisz lokalną kawiarnię czy warsztat samochodowy, pozycjonowanie jest również dla Ciebie. 

Celem, który zakłada się w tak prowadzonej kampanii pozycjonowania lokalnego, jest  uzyskanie najwyższych pozycji w wynikach prezentowanych na mapach Google. 

Widoczność w mapach Google
Wyniki wyszukiwania dla frazy "warsztat samochodowy"

Jak uzyskać najlepszy efekt – optymalizacja wizytówki Google Moja Firma

Aby Twoja wizytówka wyprzedziła konkurencję, musisz zadbać o przekazanie w niej jak największej liczby informacji (dla robotów Google), pokazanie swojej działalności w przystępny sposób i pozyskanie najlepszych opinii (dla użytkowników). 
Do najważniejszych elementów optymalizacji wizytówki należą:

  • Nazwa firmy
  • Dane adresowe
  • Godziny otwarcia
  • Dane kontaktowe
  • Opis działalności
  • Zdjęcia i grafiki
  • Link do strony www
  • Określenie poprawnej kategorii działalności
  • Uzupełnienie oferowanych usług, produktów
  • Regularne wpisy informujące o aktualnościach
  • Dbanie o kontakt z klientem – odpowiedzi na opinie, na zadawane pytania

Dbając o te elementy, Twoja wizytówka uzyska najlesze pozycje, a Ty będziesz się cieszył rozwojem biznesu.   

Optymalizacja podstron serwisu (SEO w skali mikro)

Optymalizując sklep internetowy, na pierwszym miejscu nie stawiamy jednak artykułów blogowych czy wizytówki w mapach Google. Z punktu widzenia przedsiębiorcy w sklepie najważniejsza jest sprzedaż, dlatego optymalizację zaczyna się od stron kategorii oraz karty produktu.

Optymalizację każdej podstrony, a szczególnie kategorii czy produktu należy rozpocząć od dobrania odpowiednich fraz kluczowych. Po ich wybraniu możemy rozpocząć tworzenie treści. Podczas jej pisania należy pamiętać o podstawowych założeniach stawianych przez Google webmasterom. Każda treść na stronie ma być tworzona dla użytkownika, a nie dla robota. Zatem nasze treści powinny odpowiadać na wszystkie możliwe pytania klienta, w razie konieczności odnosić się (w formie linkowania wewnętrznego) do innych podstron, które w sposób szczegółowy odpowiedzą na bardziej złożone zagadnienia.

Dobrze zoptymalizowana treść na stronie kategorii czy produktu to jednak wyłącznie połowa sukcesu. Ważnymi z punktu widzenia użytkownika szczególnie na karcie produktu są również inne elementy:

  • UX karty produktu
  • Jakość grafik dostępnych w produktach oraz ich optymalizacja
  • Oceny i recenzje dostępne w produkcie
  • Odpowiednie dobranie CTA
  • Sposób przekazania wszystkich koniecznych informacji do dokonania transakcji, takich jak formy płatności, dostawy
  • Prezentacja również innych wariantów danego produktu
  • Informacje dla klientów dotyczące możliwości wyboru koloru, rozmiaru

Raport efektów – jak powinien wyglądać pełen raport SEO

Dobry raport efektów pozwala zweryfikować wyniki prac prowadzonych nad daną stroną www, a jednocześnie pokazuje, jak przedstawia się obecna sytuacja witryny. Może zawierać porównanie obecnej sytuacji z wynikami osiąganymi w tym samym czasie rok temu, żeby dało się ocenić wyniki działań w szerszej perspektywie. Raport powinien zawierać kluczowe parametry strony, na podstawie których będzie można ocenić skuteczność prowadzonych działań. W takim raporcie powinny znaleźć się takie parametry jak liczba odwiedzin na stronie, uzyskane pozycje pozycjonowanych fraz, liczba zrealizowanych celów na stronie, w przypadku gdy jest to sklep internetowy, powinny być również zawarte informacje o wynikach sprzedażowych. Wszystkie te informacje powinny być podzielone według źródeł wejść, aby można było ocenić, które źródła wejść są dla nas najbardziej wartościowe. 

Wiesz już na czym polega pozycjonowanie stron, sprawdź zatem czy znasz podstawowe terminy w SEO!

Jeśli chcesz skorzystać z naszych usług, to zapoznaj się z przykładowymi pakietami, następnie wypełnij niezobowiązujący brief reklamowy, a my na podstawie tych informacji przygotujemy ofertę dla Ciebie. Po wypełnieniu tego briefu jesteśmy w stanie zaproponować dostosowane rozwiązania adekwatne do Twoich potrzeb.

autor tekstu: Marek Pietrasina – specjalista SEO, Iwona Bury – specjalista SEO