Podstawowe terminy w SEO | Ateneo

Podstawowe terminy w SEO

SEO jak każda branża posiada specjalistyczne słownictwo, nie dla wszystkich do końca zrozumiałe. Przygotowaliśmy zestawienie popularnych zwrotów, związanych z pozycjonowaniem stron, tworzeniem treści internetowych oraz link buildingiem, z jakimi spotkasz się, współpracując z agencjami SEO. Sprawdź, czy znasz je wszystkie!

Czym różni się white hat seo od black hat seo?

Jeśli jeszcze nie wiesz czym jest SEO, koniecznie sprawdź nasz poprzedni wpis. Tutaj zaczniemy od wyjaśnienia różnicy pomiędzy white hat SEO a black hat SEO. White hat SEO to sposoby pozycjonowania (oraz działania) SEO zgodne są z wytycznymi Google. Black hat SEO to ich przeciwieństwo – działania nieetyczne, za które grozi nałożenie kary od Google (strona może nawet całkowicie zniknąć z wyników organicznych). Nazwa wzięła się z westernów, gdzie czarne charaktery nosiły czarne kapelusze (tzw. black hat).
 
Black hat SEO a white hat SEO
 

Czym jest SERP?

SERP to akronim od Search Engine Results Page – strona z wynikami wyszukiwania, którą widzimy w wyszukiwarce po wpisaniu danego zapytania. Znajdują się tam wyniki płatne (reklamy PPC) oraz wyniki organiczne (na które można wpływać poprzez działania SEO). Wejdźcie na google.com i wpiszcie frazę „do a barrel roll” – najpierw zakręci Ci się w głowie, a potem zobaczysz, czym jest SERP.
 
Search Engine Results Page
 

Czym są słowa kluczowe?

Zastanawiasz się, czym jest long tail, duplicate content albo keyword stuffing? Poniżej znajdują się definicje fraz związanych ze słowami kluczowymi i content marketingiem:
 
Słowo kluczowe – słowo (lub fraza składająca się z kilku słów), które jest wpisywane przez internautę w wyszukiwarkę internetową. Od ustalenia najważniejszych słów kluczowych należy zacząć strategię pozycjonowania.
 
Long tail – czyli w dosłownym tłumaczeniu „długi ogon”. Oznacza pozycjonowanie strony na wielowyrazowe frazy kluczowe. Z odpowiednio wypozycjonowanego długiego ogona można pozyskać naprawdę wielu klientów!
 
Duplicate content – powielanie treści. Zamieszczanie identycznej lub bardzo podobnej treści w obrębie jednej albo kilku domen. Pojęcie, które słyszał niemal każdy, ale nie każdy poprawnie je rozumie.
 
Kanibalizacja słów kluczowych – sytuacja, w której wiele podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod kątem tej samej frazy. Podstrony te zaczynają między sobą konkurować, co może prowadzić do spadków pozycji. Dobry audyt SEO powinien wykazać takie błędy na stronie.
 
Keyword stuffing – przesycenie strony słowami kluczowymi. Nieetyczna technika podwyższania rankingu strony internetowej za pomocą wypełniania sekcji META oraz treści widocznej na stronie słowami kluczowymi. Tego nie polecamy!
 
Nagłówki <h1> – <h6> – znaczniki nagłówków występujących w treści stron. W języku HTML jest możliwe utworzenie sześciu różnych poziomów nagłówków. Znacznik <h1> oznacza nagłówek pierwszego poziomu, czyli najważniejszy. Ważność zmniejsza się wraz ze wzrostem liczby. Ważne jest, aby stosować prawidłową hierarchię nagłówków na stronie.
 

Pojęcia związane z linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym

Wyrażenia dotyczące odnośników znajdujących się w obrębie danej witryny (linkowanie wewnętrzne) oraz odnośników prowadzących do strony z innych domen (linkowanie zewnętrzne).
 
Anchor text – treść linku pojawiająca się na stronie internetowej i najczęściej wyróżniona innym kolorem niż pozostały tekst. W kodzie wygląda następująco: <a href=„adresURL”>anchor text</a>. Brzmi strasznie i nie służy tylko do pozycjonowania, ale przede wszystkim pozwala odnaleźć się w gąszczu powiązań na stronach internetowych. Tak naprawdę każdy się z tym spotyka. 
 
Nofollow – parametr, który ma na celu poinformowanie robotów wyszukiwarki, by nie podążały do wskazanego adresu (w przeciwieństwie do parametru „dofollow”). Zaleca się dodawanie atrybutu „nofollow” do niektórych linków wychodzących, aby nie przekazywać mocy SEO strony.
 
W kodzie strony 2 powyższe elementy wyglądają następująco:
<a href=„adresURL” rel=„nofollow”>anchor text</a>

Trust flow – określa jakość i wiarygodność domeny, a zatem to, czy do danej domeny linkuje wiele wartościowych stron.

Breadcrumbs – zwane również „okruszkami”. Ścieżka strony internetowej umożliwiająca użytkownikowi łatwiejszą orientację. Często traktowane po macoszemu, a zawsze się przydają. Przykład breadcrumbs prezentujemy na poniższej grafice:

 
breadcrumbs
 
Link building – pozyskiwanie wysokiej jakości odnośników (linków) o naturalnym profilu.
 
Orphaned pages, czyli „osierocone strony” – podstrony danej witryny, do których aktualnie nie prowadzą żadne odnośniki, tym samym użytkownik nie ma do nich dostępu, o ile nie posiada bezpośredniego adresu URL.
 
Referring domains –  domeny linkujące do naszej strony internetowej. Im wyższy autorytet takich domen, tym lepiej dla was.
 
referring domains
 
Domain authority – autorytet domeny jest to parametr opracowany przez MOZ, który odzwierciedla konkurencyjność całej domeny. Brane pod uwagę są linki zewnętrzne prowadzące do danego serwisu: ich liczba i, co najważniejsze, jakość, ale uwaga: nie jest on używany przez Google do określania pozycji strony w wyszukiwarce i należy go traktować tylko pomocniczo.
 
Page rank – algorytm stworzony przez Google, na podstawie którego była obliczana ważność danej strony w skali od 0 do 10 (im wyższa wartość, tym strona była postrzegana za bardziej wartościową dla użytkownika). Kiedyś Page Rank był to kluczowy czynnik „ważności” strony – w ostatnich latach niewielu zwraca już na niego uwagę.
 
SWL – System Wymiany Linków – mechanizm pozwalający na szybkie pozyskiwanie dużej liczby linków prowadzących do witryny. Korzystanie z SWL uznaje się za Black Hat SEO i jest niedozwolone przez Google. Jeśli ktoś kiedyś polecałby Ci podobne rozwiązanie – odmów!
 
Dywersyfikacja linków – dbanie o jakość linkowania do domeny przez różnicowanie linków prowadzących. Najlepsi specjaliści od linkbuildingu potrafią ją wykonywać przez bardzo bliskie naturalnym działania Buzz Marketingowe.
 
Dobry profil linków – komplet dobrej jakości odnośników prowadzących do danej witryny internetowej.
 
Powyższe pojęcia to jedynie część terminów stosowanych w branży SEO. Terminów jest o wiele więcej, jednak chcieliśmy wytłumaczyć te najczęściej używane.
 
autor tekstu: Iwona Bury – specjalista SEO