Kim są persony i jak je tworzyć? | Blog | Ateneo.pl

Kim są persony i jak je tworzyć?

Gdyby ktoś Cię zapytał, do kogo kierujesz swoje treści w internecie, to co byś odpowiedział? Jeśli do wszystkich, to znaczy, że niestety do nikogo. Wprawdzie jest wiele sposobów, by dotrzeć do swojego potencjalnego Klienta, ale tylko jeden sprawdzony, który daje pewność, że zyskasz jego uwagę, zainteresowanie swoimi produktami lub usługami, a w przyszłości też pieniądze: musisz wiedzieć, do kogo piszesz. Innymi słowy, musisz dobrze określić swoją grupę docelową. Realizację tego zadania bardzo ułatwi Ci stworzenie persony, czyli profilu Twojego idealnego Klienta. O tym, jak tworzyć persony, piszemy w tym artykule.

Czy Twój klient jest postacią z komiksu?

Ile lat ma Twój Klient? Czym się zajmuje zawodowo? Co robi w czasie wolnym? Do czego dąży? Jakie ma pragnienia?

Czy potrafisz odpowiedzieć na te pytania? Zła wiadomość jest taka, że nie da się tworzyć treści uniwersalnych, dobra, że sam możesz wybrać osoby, które chcesz przyciągnąć do swojego biznesu i które chcesz, by stały się Twoimi Klientami. Jak? Odpowiednio formułując swój komunikat. Ale do tego potrzebujesz lepiej poznać swojego potencjalnego Klienta.

Pamiętaj, że Twoje teksty nigdy nie będą przeznaczone dla wszystkich osób na świecie. Piszesz do kogoś, kogoś konkretnego. Zawsze znajdą się tacy, którzy będą bardziej zainteresowani Twoją branżą i Twoim produktem, ale też tacy, którzy go kompletnie zignorują i to jest zupełnie normalne. Ty musisz znaleźć i zachęcić do interakcji konkretnego odbiorcę. Jak tworzyć persony? Pomyśl o kimś bardzo konkretnym. Spróbuj wyobrazić sobie osobę, która będzie identyfikować się z tym, co napisałeś. Twój Klient jest niczym postać z komiksu, która w swoim środowisku jest bohaterem, ale zawsze ma jakąś słabość, a Twoim zadaniem jest pomóc mu rozwiązać jego problemy.

Tak opisuje ten proces w swojej książce „Biblia copywritingu” Darek Puzyrkiewicz:

Dawno temu odkryłem, że łatwiej jest pisać do kogoś, kogo znam. Mając przed oczami, choćby tylko wyobraźni, obraz znajomej osoby, automatycznie dopasowuję do niej słowa, gdy piszę lub mówię. Zauważ, jak zmienia się Twój głos i słownictwo, gdy mówisz do kogoś bliskiego, do swojego dziecka, do kasjerki w sklepie, do policjanta z drogówki czy do urzędniczki.

Zobacz, że po drugiej stronie monitora zawsze jest człowiek. Zawsze. Im lepiej go poznasz i zrozumiesz jego pragnienia, tym lepiej dopasujesz swój komunikat do jego potrzeb, a co za tym idzie, zachęcisz go do skorzystania ze swojej usługi lub zakupu produktu. To czytelnik ma być bohaterem Twojego tekstu.

Kim jest persona

Myślisz sobie: łatwiej powiedzieć niż zrobić? I tutaj właśnie dochodzimy do tematu person. Ale zacznijmy od początku. Co to jest persona i jak jej budowanie może Ci pomóc w osiągnięciu Twoich celów biznesowych? Persona to… – zerknij na grafikę, by poznać skróconą, nieco uproszczoną (ale na nasze potrzeby w zupełności wystarczającą) definicję. 

czym jest persona

Jak tworzyć persony? Możesz zacząć od prostego, internetowego narzędzia, jakim jest http://personapp.io/. Zakładając na stronie bezpłatne konto, zyskujesz od razu dostęp do gotowego schematu persony, a także liczne podpowiedzi, jakie informacje warto zanotować. Które dane zebrać? Demograficzne, takie jak wiek, płeć, wykształcenie, ale też te związane z jego cechami osobowości, celami, pragnieniami, marzeniami.

Które informacje uwzględnić podczas budowania profili potencjalnych Klientów

  • Cechy demograficzne – Ile lat ma Klient? Czy to kobieta, czy mężczyzna? Jakie ma wykształcenie?
  • Praca – Jaki zawód wykonuje? Pracuje na etacie czy prowadzi własną działalność?  Jakie zadanie realizuje?
  • Codzienne rytuały – Jak wygląda jego dzień? Jakie ma przyzwyczajenia? Czym najchętniej zajmuje się w czasie wolnym?
  • Problemy – Z jakimi wyzwaniami musi się mierzyć na co dzień? Co wywołuje u niego frustrację? Czego się boi?
  • Wartości – Jakie wyznaje wartości? Z jakimi poglądami się identyfikuje?
  • Cele i marzenia – Do czego dąży? O czym marzy? Co chce osiągnąć w życiu?

Każdy z tych obszarów jest ważny w trakcie tworzenia person, gdyż pozwala Ci lepiej zrozumieć potencjalnego Klienta, jakie ma potrzeby i  cele.

Dzięki narzędziu internetowemu możesz krok po kroku tworzyć personę marketingową dla swojego biznesu. Jak używać person? Każdej z nich możesz nadać imię i nazwisko, a także stanowisko i inne, ważne cechy. W programie masz gotowy schemat persony i podpowiedzi, co możesz wpisać w poszczególne pola. Następnie tymi informacjami możesz się podzielić ze znajomymi, wyeksportować dane i wypracować w firmie wspólny punkt widzenia.

przykładowa persona kupującego

Na stronie narzędzia do tworzenia person znajdziesz liczne, przydatne wskazówki, jak działać, a także, czego nie robić. Oto one:

  • ogranicz swój opis do jednej strony,
  • nadaj personie imię i dodaj zdjęcie,
  • opisz jej typowy dzień,
  • skoncentruj się na 4 lub 5 celach,
  • nie przesadzaj z dodawaniem niepowiązanych danych osobowych,
  • nie idealizuj swojego Klienta.

Dlaczego warto tworzyć persony

Dzięki tworzeniu person przestaniesz działać w próżni i przestawisz swoje myślenie od modeli biznesowych do myślenia skoncentrowanego na użytkowniku, wokół jednej wizji osoby, dla której tworzysz produkty. Dzięki temu będziesz podejmować lepsze decyzje i lepiej rozwijać w przyszłości swoje produkty.

Skoro już wiesz, co to jest persona, to pozostaje odpowiedzieć na kolejne pytanie: jak używać person? Kiedy będą gotowe, możesz wydrukować opisy i umieścić je w widocznym miejscu albo rozdać członkom swojego zespołu. Wykorzystuj je jako punkt odniesienia. Pamiętaj, że nie tworzysz produktów dla rynku ani dla anonimowych użytkowników. Zawsze tworzysz dla konkretnych osób, z konkretnym bagażem doświadczeń, celami, marzeniami i problemami.

Jak trafnie zdefiniować pragnienia, cele i problemy swoich odbiorców

Cechy demograficzne można ocenić dosyć łatwo. Jednak problemy zaczynają się, gdy przechodzimy do sfery psychologii czy empatii. Jak twierdzi znana ekspertka od e-commerce Angie Schotmuller, ludzi do czytania tekstów motywują trzy rzeczy: albo dany temat jest aktualnie popularny, albo są nim zainteresowani zawodowo, albo temat dotyka ich zainteresowań prywatnych. Zauważ, że ZAWSZE chodzi o to, że są to tematy ważne dla użytkownika. Pytanie, skąd masz wiedzieć, jakie treści zainteresują Twoich Klientów? Jak dowiedzieć się, czego pragną, jakie mają cele i problemy? Jak tworzyć persony, które będą odpowiadały potrzebom prawdziwych ludzi? Ina to są sprawdzone sposoby.

Szalenie ważna kwestia dotyczy tego, by ustalić, jakie problemy ma Twój czytelnik w dziedzinie, którą Ty konkretnie się zajmujesz i jak Twój produkt lub usługa może pomóc je rozwiązać. Każdy z nas ma swój świat, o czymś marzy, czegoś się boi, z jakimiś problemami boryka się na co dzień. Kierując odpowiednio wyselekcjonowane treści do Klienta, możesz utrzymać jego uwagę na dłużej. Pamiętaj, że nie chodzi o to, byś namawiał Klienta do konkretnego działania, do czegoś, czego nie chce, ale do tego, co go rzeczywiście interesuje. Zauważ, że każdy ma swoje problemy. I każdy, w mniejszym albo większym stopniu pragnie, aby one zniknęły.

Gdzie szukać informacji o potencjalnym Kliencie

Jak dowiedzieć się, czego potrzebują Klienci, czego się boją? Jakie problemy chcą rozwiązać? Jeśli masz już z nimi kontakt, to możesz ich po prostu ich zapytać, np. w mediach społecznościowych. Możesz też badać zainteresowanie danymi treściami (np. przez Google Analytics), sprawdzać, które teksty są najczęściej czytane,  jakimi informacjami chętnie się dzielą lub jakie komentują użytkownicy. Porozmawiaj także z pracownikami działu sprzedaży. Będą oni kopalnią wiedzy o personach – wystarczy zrobić wywiad z osobami, które pracują bezpośrednio z Klientem. Dobrym pomysłem w czasie tworzenia person może też być przygotowanie ankiet powiązanych z np. konkursami dla Klientów swojej marki.

Co możesz zrobić, jeśli jesteś dopiero na początku swojej drogi? Najlepiej zrób research. Sprawdź fora i grupy tematyczne, na których może być aktywny Twój potencjalny Klient. Zobacz, o czym ludzie tam rozmawiają, jakie problemy próbują rozwiązać. Możesz również skorzystać z podpowiedzi Google. To nieocenione źródło informacji na wiele tematów. Te podpowiedzi  nie biorą się z próżni. One są obrazem tego, co Twoi Klienci wyszukują w sieci, jak definiują swoje problemy, jaki styl wypowiedzi do nich przemawia. Pamiętaj przy tym, że tworzenie person to proces długofalowy. Informacje o swoich klientach trzeba odświeżać, aktualizować, by móc jak najlepiej dopasowywać się do ich potrzeb w danym czasie.

jak znaleźć informacje o swoich klientach

Jak dopasować styl wypowiedzi do kobiety, a jak do mężczyzny

I na koniec jeszcze jedna ważna kwestia, czyli język, jakim posługuje się dana osoba. Jaki komunikat do niej dotrze? Czy będzie to komunikat tworzony w języku potocznym, czy może jednak bardziej oficjalnym? Specjalistycznym czy może wręcz przeciwnie – bez eksperckich wtrąceń?

Jak zauważa Ewa Szczepanik w książce „Sztuka projektowania tekstów” warto dostosować sposób pisania także do płci czytelników.

jak dopasować treści marketingowe do klienta

Tworzenie person – droga do lepszego zrozumienia swoich klientów

Pamiętaj, że nie możesz wrzucać wszystkich swoich czytelników do worka z nazwą „wszyscy”. Lepsze zrozumienie własnej grupy docelowej, tego, czego potrzebuje i pragnie dany Klient, jakie są jego wartości i oczekiwania to klucz do prowadzenia efektywniejszych działań, a co za tym idzie rozwoju własnej firmy i pomnażania swoich dochodów.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w procesie tworzenia person marketingowych, a następnie dopasowanych treści do swoich Klientów, to skontaktuj się z nami. Przygotujemy dla Ciebie skuteczną ofertę, dzięki której zwiększysz widoczność swojej firmy w Internecie i zaplanujesz skuteczne działania z zakresu content marketingu, SEO, Facebook ADS, Google ADS oraz e-mail marketingu.

autor tekstu: Renata Nowak – copywriter