Współczynniki i narzędzia, które pomagają ocenić moc strony oraz profil linków | Ateneo.pl

Współczynniki i narzędzia, które pomagają ocenić moc strony oraz profil linków

Jest kilka współczynników, które w bardzo szybki sposób mogą określić, czy dana witryna jest wartościowa dla wyszukiwarki Google, czy dzieje się z nią coś niepożądanego, czy nasze działania, zwłaszcza pozyskiwania linków, przynoszą jakiś skutek.

Pierwszym oficjalnym współczynnikiem Googla, który określał wartość strony, był Page Rank (PR) liczony w skali od 0 do 10, oparty na systematycznie aktualizowanych algorytmach. Osoby, które od kilku lat pracują w branży, na pewno miały zainstalowane odpowiednie wtyczki do Google Chrome czy Mozilla Firefox. Był to zdecydowanie najważniejszy czynnik określający jakość strony. Niestety współczynnikiem tym można było łatwo manipulować przez choćby tworzenie sporej liczby linków przychodzących do witryny. Co sprytniejsi stosowali przekierowania 301, aby przenieść wskaźnik ze strony z dużym PR do docelowej strony. W 2016 roku Google zrezygnowało z pokazywania wskaźnika Page Rank. W jaki sposób więc teraz możemy określić moc danej witryny, zweryfikować nasze działania mające na celu poprawę jakości i wyłapać zawirowania w obrębie strony? Jest kilka współczynników, na które zwracam uwagę przy ocenie strony i wartości wykonywanego linkbuildingu. Większość z nich nie należy do oficjalnych wskaźników (narzędzi) Googla, jednak bardzo pomaga. Są sprawdzane co miesiąc.

Co to są współczynniki Trust Flow i Citation Flow?

Trust Flow (TF) to poziom autorytetu domeny. Określa, jakiej jakości strony linkują do danej domeny. Wskaźnik ten liczony jest od 0 do 100. Z moich obserwacji i doświadczenia wynika, że dobra wartość zaczyna się od 20. 

Citation Flow (CF) określa liczbę stron linkujących do domeny. Wskaźnik ten liczony jest od 0 do 100. Z własnych obserwacji mogę powiedzieć, że wskaźnik ten najczęściej waha się od 25 do 45 i zazwyczaj jest dużo większy od TF.

Wymieniam strony internetowe naszych klientów, które są bardzo dobrze wypozycjonowane na konkretne frazy (głównie ogólnokrajowe) oraz ich wielkość TF i CF:

TF 49, CF 42 - branża mało konkurencyjna
TF 30, CF 43 - branża średnio konkurencyjna
TF 15, CF 34 - branża bardzo konkurencyjna

Współczynniki te można sprawdzić przy użyciu narzędzia: https://pl.majestic.com/ 

Jaki stosunek linków dofollow do nofollow jest właściwy?

Bardzo ciekawy parametr proponuje nam narzędzie SEO Spyglass, które umożliwia zmierzenie stosunku linków dofollow (DF) przekazujących moc i nofollow (NF), które tej mocy nie przekazują. O ile linki dofollow są bardzo pożądane (zwłaszcza te z wysokim TF), to pewna liczba linków nofollow też jest konieczna. Liczy się ogólny profil linków konkretnej pozycjonującej domeny, a on musi być naturalny. Wymieniam strony internetowe naszych klientów, które są bardzo dobrze wypozycjonowane na konkretne frazy (głównie ogólnokrajowe) i ich stosunek DF do NF. Wyciągnij wnioski.

DF 36,5, NF 63,5 - branża mało konkurencyjna
DF 99,4, NF 0,6 - branża mało konkurencyjna
DF 91,5, NF 8,5 - branża średnio konkurencyjna
DF 67,5, NF 32,5 - branża bardzo konkurencyjna
DF 77,4, NF 22,6 - branża bardzo konkurencyjna

Narzędzie, które sprawdza ten parametr, zainstalujecie za darmo na stronie: https://www.link-assistant.com/seo-spyglass/ 

Dlaczego sprawdzamy liczbę i jakość linków oraz domen w Google Search Console?

Przy sprawdzaniu profilu linków danej witryny koniecznie trzeba zajrzeć do Google Search Console do zakładki Linki -> Witryny z największą liczbą linków przychodzących. Można w szybki sposób ocenić, z jakich witryn pochodzą nasze linki zewnętrzne i wyłapać domeny, które mogą szkodzić naszej stronie. W zakładce Linki można pobrać plik CSV z najnowszymi linkami i w ten sposób lepiej kontrolować, co się dzieje w konkretnym przedziale czasowym. Do oceny linków można wspomóc się takimi narzędziami, jak SEO Spyglass, Majestic, Ahrefs. Jeśli zależy Ci na budowaniu dobrego profilu linków domeny, liczba domen powinna cyklicznie wzrastać (za wyjątkiem branż w których naturalne linkowanie jest powiązane z sezonowością). 

Wskazałem parametry, które według mnie warto raz w miesiącu sprawdzać, aby wiedzieć, co dzieje się ze stroną, czy ma ona odpowiednią moc i kontrolować proces pozyskiwania linków. Jeśli w powyższych parametrach wystąpią zawirowania, typu gwałtowny spadek parametru TF, nagła zmiana proporcji DF do NF czy duży wzrost liczby domen, wtedy trzeba zgłębić temat.

Wybierając naszą agencję do współpracy, możesz być pewny, że zwracamy uwagę na ważne współczynniki strony, kontrolujemy jakość linkbuildingu i na bieżąco obserwujemy wszystkie procesy mające na celu poprawę mocy i widoczności strony.

autor tekstu: Marcin Faber - SEO Linkbuilder

Jeśli chcesz skorzystać z naszych usług, to zapoznaj się z przykładowymi pakietami, następnie wypełnij niezobowiązujący brief reklamowy, a my na podstawie tych informacji przygotujemy ofertę dla Ciebie. Po wypełnieniu tego briefu zaproponujemy rozwiązania adekwatne do Twoich potrzeb.