SEO w 2021 – o czym warto pamiętać

SEO w 2021 – o czym warto pamiętać

Niepewna sytuacja na świecie w 2020 roku i związane z pandemią restrykcje pokazały, że trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie większości branż obecności w Internecie, a co za tym idzie bez marketingu internetowego. Marki, które nie działały wcześniej w sieci, miały w tym roku dużo do nadrobienia. Jednak rok 2020 powoli się kończy i należy zastanowić się, jakie trendy będą panowały w SEO w 2021 roku.

Jak wyróżnić się w Internecie?

Wiele firm zleca założenie strony internetowej, zakłada konta w mediach społecznościowych i oczekuje na efekty, które przyjdą same (najlepiej natychmiast). Niestety sama obecność w sieci już nie wystarcza, aby być widocznym. Należy się skoncentrować nie tylko na tworzeniu treści, ale na ich jakości. Dzięki temu Google dostrzega wartość strony i zacznie ją prezentować użytkownikom. Wymaga to ciągłego badania konkurencji, analizowania, jakich treści oczekują nasi potencjalni klienci i sprawdzania, co trzeba zrobić, aby nasz serwis pojawiał się na ich zapytania. Dlatego zadajemy sobie pytanie: 

Jak będzie wyglądało SEO w 2021 roku?

Algorytmy wyszukiwarek nieustannie są ulepszane, aby dostarczyć użytkownikom jak najlepsze wyniki. Pozycjonowanie to poniekąd „manipulowanie” wynikami wyszukiwarki. Dlatego strona powinna być ciągle rozwijana i dostosowywana do aktualnych wytycznych wyszukiwarki (w domyśle Google, ponieważ to najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce, inne mają znikomy % użytkowników). 

SEO w 2021 roku

Co wpływa na autorytet domeny (Domain Authority)?

Budowanie profilu linkowego to jeden z elementów optymalizacji, który działał już dawno i nadal przynosi efekty. Jednak pojawiają się inne wskaźniki, które sprawiają, że trzeba na nowo przemyśleć strategię linkowania do strony. Pozyskując link do strony, warto wziąć pod uwagę zasadę EAT – Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness:

  • ekspertyza (Expertise) – kompetencje i wiedza specjalistyczna,
  • autorytatywność (Authoritativeness) – rekomenduje się, aby twórca treści był autorytetem w danej branży,
  • wiarygodność domeny (Trustworthiness) – zaufanie do autorów i ich reputacja.

Aby mieć pewność, że link będzie dobrej jakości z domeny o wysokim autorytecie (Domain Authority), należy wziąć pod uwagę wszystkie powyższe elementy. Jeśli nie wiesz, czym jest Domain Authority, sprawdź podstawowe pojęcia w SEO, gdzie wyjaśniamy najważniejsze terminy.

Jak widać na stronie https://about.google/, misją firmy jest dostarczenie użytkownikowi najbardziej adekwatnej odpowiedzi na zapytanie. Z  takim nastawieniem zmieniane są algorytmy wyszukiwarki i tworzone nowe. Dlatego w 2021 roku jeszcze większy nacisk należy położyć na jakość publikowanych informacji. 

Naszą misją jest uporządkowanie światowych zasobów informacji tak, by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego.

Pierwsza informacja na https://about.google/

Poza zawartością strony Google bierze pod uwagę, czy ktokolwiek rekomenduje daną witrynę. Jako polecenie komuś witryny Google postrzega dodanie linku odsyłającego do naszej strony. W tym przypadku linki pochodzące z mocnych, zaufanych stron będa miały większą wartość dla Google niż odnośniki zamieszczone na niskiej jakości stronach. Podobnie jak w życiu normalnym – prędzej skorzystamy z polecenia osoby zaufanej, niż kogoś, kto poleca wszystko.

SEO 2021

Istnieje jeszcze jeden czynnik, który świadczy o rzetelności witryny. Są to wszelkie informacje dotyczące działalności firmy: strona informacyjna, strona kontaktowa, polityka prywatności, warunki świadczenia usług, regulaminy. Te elementy również wpływają na postrzeganie firmy, zarówno przez użytkowników, jak i Google. Dlatego należy je umieścić w miejscu, które użytkownik znajdzie intuicyjnie, a w razie potrzeby optymalizować i rozbudowywać. 

Jakie są główne cele optymalizacyjne na 2021?

  • pozyskiwanie linków wysokiej jakości,
  • uzupełnienie wszystkich wymaganych prawnie informacji oraz najważniejszych danych na temat funkcjonowania firmy,
  • zoptymalizowanie treści na stronie.

Przygotowując treści, trzeba mieć również na uwadze linkowanie wewnętrzne. Linkuj z artykułu do powiązanych wpisów, statystyk i innych zasobów, które mogłyby zainteresować użytkownika lub są rozwinięciem danego zagadnienia. Dla użytkownika jest to wygodne, gdyż znajdzie wszystkie informacje w jednym miejscu, a dla Ciebie korzystne, ponieważ zmniejsza współczynnik odrzuceń (który ma istotny wpływ na pozycje). Część stron internetowych pod artykułami ma sekcję „Powiązane artykuły” lub „Podobne wpisy”, warto zastosować podobne rozwiązanie na swojej stronie.

Content marketing a SEO

Co warto poprawić na stronie?

Oprócz tworzenia treści i zdobywania linków warto zwrócić uwagę na możliwe poprawki techniczne:

  • Zweryfikuj, czy meta title, nagłówki h1-h6 i opisy alternatywne obrazków wskazują użytkownikowi, co znajduje się na stronie.
  • Upewnij się, że słowa kluczowe, na które chcesz rankować, są odpowiednio dobrane, a następnie zobacz, czy występują w obrębie Twojej witryny. 
  • Sprawdź, czy adresy URL są przyjazne i czy w serwisie nie występują wewnętrzne przekierowania.
  • Jeśli jakieś zagadnienia nie są opisane na stronie, stwórz wartościowe treści i podlinkuj je. Postaraj się przekazać wartościowe informacje (kopiowanie treści z innych stron odpada) skierowane do Twojej grupy docelowej i person zakupowych (Sprawdź: Kim są persony i jak je tworzyć). Wysokiej jakości content pokaże Twoje doświadczenie i profesjonalizm.
  • Zadbaj o to, by strona wyświetlała się poprawnie na urządzeniach mobilnych. Według statystyk StatCounter, pod koniec 2020 roku prawie 53% użytkowników na świecie korzysta z Internetu za pomocą smartfonów, nieco ponad 44% z komputerów stacjonarnych i niecałe 3% z tabletów. Oznacza to, że ze stron niedostosowanych do urządzeń mobilnych nie może korzystać lub ma trudności ponad połowa internautów. To, czy Twoja strona jest przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, można sprawdzić, wykonując test optymalizacji mobilnej.
Procentowy udział smartfonów, komputerów stacjonarnych i tabletów
Procentowy udział smartfonów, komputerów stacjonarnych i tabletów, źródło: Statcounter
  • Sprawdź, jak szybko ładuje się witryna, korzystając z narzędzia PageSpeed Insights. Jeżeli wynik jest poniżej 80, postaraj się go poprawić. Jest to ważne, ponieważ im dłużej strona się ładuje, tym wyższy jest współczynnik odrzuceń, a użytkownicy niechętnie wracają na strony, które długo się ładują. 

Przygotowaliśmy checklistę, dzięki której szybko sprawdzisz, co należy poprawić na stronie: pobierz checklistę.

Co jeszcze może dać Ci przewagę?

Coraz więcej osób woli zdobywać informacje z materiałów w postaci filmów. Jeśli masz taką możliwość, twórz treści wideo. Dobrym pomysłem będzie umieszczenie filmów w serwisie YouTube, który z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością (aktualnie serwis ma ponad 2 miliardy użytkowników na świecie – dla porównania w czerwcu 2017 było ich 1,5 miliarda). Ważne jest, aby materiały wideo były odpowiednio opisane (tytuł, opis filmu, tagi), aby wyszukiwarki mogły „zrozumieć” jego zawartość. Poprawne opisy filmów wypozycjonują je zarówno w wyszukiwarce YouTube, jak również w wyszukiwarce Google, która na niektóre zapytania wyświetla materiały wideo. 

Dodatkowym atutem będzie dodanie napisów do filmu – jest to ogromne udogodnienie dla osób z problemami słuchu, ale również wskazówka dla wyszukiwarki, która pomaga określić tematykę i zawartość materiału wideo. Warto zwrócić uwagę, w jaki sposób zamieszczony jest film na stronie. W przypadku, gdy dodamy jedynie CTA z linkiem do serwisu YouTube, wzrośnie współczynnik odrzuceń dla naszej strony, dlatego najlepiej materiały wideo zamieścić na stronie stronie za pomocą embed kodu filmu. Taki kod osadzania znajduje się pod filmem – wystarczy kliknąć “Udostępnij”, następnie “Umieść” (pierwsza ikona), skopiować i wkleić w odpowiednim miejscu w kodzie strony. 

Ponadto coraz większą popularnością cieszą się podcasty. Jeśli Twoja firma należy do branży, w której można przekazać wiedzę i przy okazji zareklamować produkt lub usługi w formie podcastu, warto rozważyć taką formę dotarcia do potencjalnych klientów/partnerów. Jest to także miejsce, gdzie można umieścić link do wpisu na blogu, który będzie rozwinięciem omawianego tematu. 

Czy dobry content wystarczy?

Niestety nawet najlepszy tekst nie będzie dla Google rzetelny, jeśli nie będzie rekomendowany przez inne serwisy.  Linki zwrotne (backlinks) są niezbędnym narzędziem stosowanym od początku pozycjonowania stron. W 2021 roku nie można zapomnieć o strategii pozyskiwania backlinków. Pozyskanie właściwych linków jest trudniejsze i efekty widoczne są później, jednak stawiając na jakość, możesz liczyć na systematyczny wzrost widoczności.

A więc jakie będzie SEO w 2021?

Podsumowując, wraz z postępem technologii pojawiają się nowe możliwości dotarcia do odbiorców, dlatego należy być czujnym i ciągle szukać kolejnych sposobów zainteresowania użytkowników. Zaplanuj stworzenie rzetelnych treści i pozyskanie linków przychodzących wysokiej jakości. Zastanów się, które z wymienionych wyżej punktów powinny zostać poprawione na Twojej stronie. Warto mieć również na uwadze, że rok 2021 będzie dla wielu przedsiębiorców rokiem odzyskiwania utraconych pozycji spowodowanych skutkami pandemiii koronawirusa. Będzie to wymagało często pracy na mniejszych budżetach i jeszcze większej elastyczności i kreatywności osób pracujących w SEO.

autor: Iwona Bury ー specjalista SEO

źródła:
https://www.techwyse.com/blog/search-engine-optimization/the-beginners-guide-to-seo-for-2021/
https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet
https://www.businessofapps.com/data/youtube-statistics/