Jak uzyskaliśmy 500% wzrostu użytkowników strony firmowej dzięki przemyślanej optymalizacji i tworzeniu treści – case study
„Content is King” to tytuł artykułu opublikowanego przez Billa Gatesa w 1996 roku na stronie Microsoftu, w którym przewidział, że tworzenie treści w Internecie może przynieść duże zyski. W przypadku jednego z naszych Klientów, firmy Marabut, dzięki dobrze zaplanowanym i systematycznie wdrażanym rozwiązaniom udało się zwiększyć liczbę użytkowników na stronie aż pięciokrotnie. Jednocześnie utrzymaliśmy parametry jakościowe ruchu. O tym, jakie działania podjęliśmy i jakie uzyskaliśmy rezultaty piszemy poniżej.

Cel działań na bazie zdefiniowanych person
Firma Marabut jest polskim producentem namiotów działającym na rynku już od ponad 30 lat. Specjalizuje się w produkcji namiotów ekspedycyjnych, biwakowych i harcerskich. Pierwsze namioty Marabut powstały w 1989 roku w Rybnej pod Krakowem, z czasem firma bardzo się rozwinęła i poszerzyła ofertę, jednak nadal wszystkie namioty produkowane są w Polsce.
Zdefiniowanie problemu
Pomimo wieloletniej obecności na rynku oferta firmy Marabut trafiała do wąskiego grona odbiorców. Marka współpracuje z alpinistami, którzy korzystają z namiotów ekspedycyjnych i znają produkty Marabut. Stąd główną grupą klientów są profesjonaliści. Trudniej było dotrzeć do osób biwakujących sporadycznie, które mają mniejsze wymagania techniczne i często szukają namiotów łatwo dostępnych, np. w znanych sieciach sklepów.
Analizując stronę oraz dane otrzymane od klienta jako główny cel przyjęliśmy dotarcie do nowych klientów. Założyliśmy wzrost nowych użytkowników o 150%.
Swoją pracę rozpoczęliśmy od wyznaczenia grup docelowych i stworzenia person (sprawdź, czym są persony i jak je tworzyć), do których kierujemy treści marketingowe.
Wytypowaliśmy 2 główne grupy docelowe umiejscowione na różnych poziomach lejkach zakupowego:
- Osoby zainteresowane zakupem - regularnie biwakujące, które potrzebują profesjonalnego sprzętu)
- Osoby. jeszcze nie zainteresowane zakupem - szukające podstawowych informacji dotyczących wyboru namiotu, przepisów dotyczących biwakowania, miejsc, gdzie można rozłożyć namiot itp.
Dla każdej z tych dwóch grup docelowych przygotowaliśmy na podstawie dostępnych danych personę – uosobienie odbiorcy naszych treści (szczegółowych danych person nie możemy już zaprezentować w tym artykule).
Nasze rozwiązania
Na początek wdrożyliśmy zmiany wynikające z analizy SEO strony oraz zdefiniowaliśmy potrzeby potencjalnych klientów podczas rozpisywania person. Następnie zajęliśmy się działaniami mającymi na celu rozbudowę treści na stronie klienta.
1. Optymalizacja struktury strony – treści w kategoriach
Zadaniem na pierwszy okres współpracy był rozwój struktury strony o dodatkowe kategorie. Prace na tym etapie rozpoczęliśmy od zbudowania kategorii odpowiadających wymaganiom nowych grup docelowych. Stworzyliśmy w nich opisy zawierające najważniejsze frazy.

2. Działania contentowe na blogu
Mając już zdefiniowane grupy docelowe oraz kategorie produktowe, mogliśmy zadać sobie pytanie: czego tak naprawdę mogą szukać osoby należące do grupy docelowej oraz w jakim stopniu obecne wpisy na blogu odpowiadają na pytania stawiane przez odbiorców. Skupiliśmy się na dwóch działaniach: przygotowywaniu nowych treści i aktualizacji bieżących wpisów.
- Tworzenie nowych treści – kluczowy wskaźnik wydajności to dotarcie do nowej grupy odbiorców.
Publikując nowe treści, rozszerzamy zawartość tekstową serwisu, a przy okazji wprowadzamy nowe, istotne słowa kluczowe. Dzięki temu strona systematycznie pojawia się w wynikach wyszukiwania na nowe zapytania, zdobywając z czasem coraz większą widoczność i lepsze pozycje. - Aktualizacja contentu w istniejących już wpisach – kluczowe wskaźniki wydajności to zwiększenie widoczności danego wpisu, poprawa pozycji.
Dzięki narzędziom do analityki internetowej wiemy, na jakie zapytania strona jest widoczna oraz co tak naprawdę interesuje użytkowników. Poprawiając i odświeżając istniejące już na stronie treści, jesteśmy w stanie lepiej odpowiedzieć na zapytania, a także umieścić w tekście nowe frazy, co nie tylko poprawi pozycje artykułów, ale również sprawi, że pojawi się ona w odpowiedzi na nowe zapytania.
Wyniki działań kampanii content marketingowej
Wyniki działań kampanii content marketingowej przerosły nasze oczekiwania:
Branża, w której działa klient jest mocno sezonowa – miesiące, w których można zaobserwować zwiększony ruch na stronie to okres wiosny i wczesnej jesieni. Biorąc ten czynnik pod uwagę, należy porównywać ruch na stronie rok do roku a nie miesiąc do miesiąca.
Efekty uzyskane dzięki przemyślanemu content marketingowi
Stworzenie a następnie dotarcie do nowych grup docelowych pozwoliło na zwiększenie liczby nowych użytkowników o 500% w ujęciu rok r/r (rok do roku).
Co dalej?
Powstałe w wyniku kampanii wpisy blogowe – można wykorzystać w kolejnych kampaniach np.: remarketingu w Google Ads lub Facebook Ads w celu pozyskania transakcji.
Jeśli chcesz skorzystać z naszych usług, to zapoznaj się z przykładowymi pakietami, następnie wypełnij niezobowiązujący brief reklamowy, a my na podstawie tych informacji przygotujemy ofertę dla Ciebie. Po wypełnieniu tego briefu zaproponujemy rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb.
Autor: Marek Pietrasina – specjalista SEO